فرآیند ثبت نام سجام (ویژه شخصیت حقوقی)
همراه گرامی ضروری است پیش از ثبت نام در سجام، موارد ذیل را به دقت مطالعه کنید:
الف - اطلاعات مورد درخواست هنگام ثبت نام، منطبق با فرم های ابلاغیه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار می باشد.
ب - هرشخص حقوقی باید دارای یک نماینده حقیقی در سجام باشد و نماینده باید پیش از این در سجام ثبت نام نموده و احراز هویت شده باشد.
ج - نماینده میتواند عملیات ثبت نام و در صورت لزوم اصلاح و بروزرسانی اطلاعات در سجام و همچنین امضاء ذیل کلیه فرم های احراز هویت شخص حقوقی را انجام دهد.
د - ضروری است مشخصات شخص حقوقی عیناً مطابق با روزنامه رسمی آن شرکت و مشخصات حساب بانکی صرفاً به نام شخص حقوقی باشد.
ه - پیش از ثبت نام یک شخص حقوقی در سجام باید کلیه افراد زیر سجامی شده باشند:
• دارندگان حق برداشت از حساب های بانکی مشتری
• صاحبان امضاء مجاز، هیأت عامل/مدیرعامل، اعضاء هیأت مدیره
• اشخاص مجاز به ارائه سفارش از طرف مشتری
و - پس از ثبت تمامی اطلاعات توسط نماینده، در صورت تایید صحت اطلاعات توسط استعلام های انجام شده، یک پیامک به اعضای هیئت مدیره آن شرکت ارسال می گردد تا نسبت به تایید صحت اطلاعات اعلام شده توسط نماینده و تایید نماینده، در داشبورد خود در سجام اقدام نمایند.
ز - پس از تایید نماینده توسط اعضای هیئت مدیره، کد پیگیری سجام صادر خواهد شد و در نهایت نماینده با در اختیار داشتن مدارک هویتی و مدارک شخص حقوقی به کارگزاریهای منتخب جهت احراز هویت مراجعه میکند.
۱- ورود به سامانه
با مراجعه به سامانه سجام و انتخاب گزینه ثبت نام در سجام، وارد بخش ثبت نام شوید.
۲- شماره تماس
در این قسمت، شماره تلفن همراه خود را بدون صفر اول و کد امنیتی، وارد کرده و با فشردن دکمه دریافت کد تایید منتظر ارسال کد تایید از طریق پیامک بمانید.پیش از ثبت نام در سامانه سجام، از مالکیت شماره تلفن همراه و انطباق آن با کد ملی اطمینان حاصل فرمایید.) مراکز پشتیبانی اپراتورهای تلفن همراه، آماده راهنمایی شما میباشند.
۳- ورود کد تایید ، تعیین نوع مشتری و کد/ شناسه ملی
در این قسمت، کد تأیید ارسال شده به تلفن همراه، نوع مشتری، کد/ شناسه ملی و کد امنیتی را وارد کرده و دکمه تایید را فشار دهید.
در صورتی که موفق به دریافت کد تأیید نشدهاید میتوانید با انتخاب دکمه ارسال مجدد کد تایید، مجددا کد تایید دریافت نمایید.
۴- پرداخت هزینه ثبت نام
در این مرحله هزینه ثبت نام شما نمایش داده میشود که با انتخاب یکی از درگاههای پرداخت میتوانید نسبت به پرداخت آن اقدام کنید. پس از پرداخت، به مرحله تکمیل اطلاعات میروید که در ادامه به توضیح هریک میپردازیم.
۵- مشخصات شخصیت حقوقی
در این بخش، انطباق مشخصات شخص حقوقی با روزنامه رسمی شرکت الزامی است. نکاتی که مربوط به این بخش میشود شامل موارد زیر است:
• وارد کردن شناسه ملی، نام شخصیت حقوقی، نوع شخصیت حقوقی، تابعیت، کد اقتصادی، شماره ثبت، تاریخ ثبت و محل ثبت (پرکردن اطلاعات ستارهدار الزامی است).
• حتما اطلاعات خواسته شده را دقیق وارد کنید.
• حتما از یک کیبورد فارسی استاندارد (نه عربی) استفاده کنید.
۶- اطلاعات ارتباطی
ارسال تمامی مراسلات پستی و هرگونه اسناد، مدارک، اخطار و اعلان، تنها به نشانیای که در این بخش ثبت میکنید صورت خواهد گرفت. مطابق ماده 11 دستورالعمل نحوه ارسال اسناد و مدارک مربوط به بازار سرمایه به نشانی پستی مشتریان مصوب 1390 شورای عالی مبارزه با پولشویی، اصلاح نشانی و کد پستی ثبت شده در سامانه ثبت احوال از طریق مراجعه به سایت همان سازمان امکانپذیر است .
نکات مربوط به این بخش:
• وارد کردن کشور، استان، شهر، خیابان، کوچه، پلاک، کدپستی و تلفن ثابت در این بخش الزامی است.
• اطلاعات و موارد خواسته شده را دقیق و با کیبورد فارسی استاندارد وارد کنید.
۷- کدهای سهامداری
در این مرحله اگر از قبل کد معاملاتی داشتهاید باید در اینجا وارد کنید. در غیر این صورت میتوانید دکمه تایید/ ادامه گام بعدی را فشار دهید.(پس از اتمام فرآیند ثبت نام سجام و احراز هویت، کد معاملاتی اختصاصی شما توسط سامانه سجام تولید خواهد شد)
۸- اطلاعات نماینده شرکت
نماینده شرکت باید فرد حقیقی، اصیل و سجامی باشد.
• در این قسمت، کدملی و تاریخ تولد نماینده را وارد کرده و با فشردن دکمه بررسی منتظر ارسال کد تایید از طریق پیامک بمانید.
• کد تأیید ارسال شده به تلفن همراه نماینده که قبلاً در سجام ثبت شده است را وارد کرده و دکمه افزودن را فشار دهید.
• پس از بررسی صحت اطلاعات نمایش داده شده، دکمه تایید/ ادامه گام بعدی را فشار دهید.
۹- مشخصات دارندگان حق برداشت از حساب بانکی مشتری
اطلاعات مورد درخواست طبق الزام بند ۴ - ۲ - ۲ ماده ۴ دستورالعمل شناسایی مشتریان در بازار سرمایه میباشد.
• سمت سایر مربوط به عضو هیئت امنا،عضو هیئت اجرایی و یا هر عضو رکن تصمیم گیر شخصیت حقوقی که معادل هیئت مدیره است، می باشد.
• کلیه امضاء های متعلق به اعضاء هیئت مدیره،مدیرعامل و صاحبین امضاء مندرج در صورتجلسه و نامه معرفی نماینده، باید الزاماً مطابق با امضائی باشد که اشخاص مذکور هنگام ثبت نام در سجام از آن استفاده نموده اند و به عنوان امضاء ایشان در بازارسرمایه به رسمیت شناخته شده است. بدیهی است در صورت وجود هرگونه مغایرت بین امضاء موجود ذیل فرمهای مربوطه و امضاء ثبت شده در سامانه سجام، مراتب از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی تایید نمیگردد.
• در این قسمت، کدملی و تاریخ تولد هر کدام از دارندگان حق برداشت را وارد کرده و با فشردن دکمه بررسی اطلاعات شخص استعلام گرفته و نمایش داده میشود.
• سمت شخص مورد نظر را وارد کرده و دکمه افزودن را فشار دهید.
• برای باقی افراد نیز همین مراحل را تکرار کنید.
• پس از بررسی صحت اطلاعات نمایش داده شده، دکمه تایید/ ادامه گام بعدی را فشار دهید.
۱۰- مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره، حسابرس، بازرس یا هیئت امنا یا ارکان مشابه
کدملی و تاریخ تولد هر کدام از سمت های مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره، حسابرس و غیره را وارد کرده و با فشردن دکمه بررسی اطلاعات شخص استعلام گرفته و نمایش داده می شود.
• سمت شخص مورد نظر را وارد کرده و درصورتیکه عضو موردنظر یک شرکت حقوقی دیگر است تیک نماینده شرکت را بزنید. همچنین اگر عضو مورد نظر جزو صاحبین امضاء میباشد، تیک صاحب امضاء را بزنید و در نهایت دکمه افزودن را فشار دهید.
• برای باقی افراد نیز همین مراحل را تکرار کنید.
• پس از بررسی صحت اطلاعات نمایش داده شده، دکمه تایید/ ادامه گام بعدی را فشار دهید.
۱۱- مشخصات سهامداران یا شرکایی که بیش از ۱۰ درصد سهام (سرمایه) شخص حقوقی را دارند:
وارد نمودن کدملی، کدپستی، نام، نام خانوادگی، سمت، درصد سهامداری یا حق رای و نشانی الزامی است (پرکردن اطلاعات ستارهدار الزامی است).
• بعد از تکمیل اطلاعات دکمه افزودن را فشار دهید.
• برای باقی افراد نیز همین مراحل را تکرار کنید.
• پس از بررسی صحت اطلاعات نمایش داده شده، دکمه تایید/ ادامه گام بعدی را فشار دهید.
۱۲- مشخصات اشخاص مجاز به ارایه سفارش از طرف مشتری
• کدملی و تاریخ تولد هر کدام از اشخاص مجاز به ارائه سفارش از طرف مشتری را وارد کرده و با فشردن دکمه بررسی اطلاعات شخص استعلام گرفته و نمایش داده میشود.
• شروع و پایان دوره تصدی و سمت شخص را وارد کنید و بعد از تکمیل اطلاعات دکمه افزودن را فشار دهید.
• پس از بررسی صحت اطلاعات نمایش داده شده، دکمه تایید/ ادامه گام بعدی را فشار دهید.
۱۳- اطلاعات سرمایهگذاری
این بخش مربوط به ارزش دارایی و میزان درآمد شخص حقوقی و همچنین شرکتهای کارگزاری که با آنها معامله انجام میدهد میباشد.
• وارد کردن اطلاعات ستارهدار در این بخش الزامی است.
۱۴- اطلاعات حساب بانکی
حساب بانکی اعلامی، الزاماً باید مختص به شخص حقوقی و غیر مشترک باشد. تمامی مطالبات مشتری از کارگزار تنها از طریق واریز به حساب بانکی اعلامی انجام خواهد شد و معرفی حساب بانکی جایگزین، تنها از طریق همین سامانه مقدور خواهد بود.
نکات مربوط به این بخش شامل موارد زیر است:
• هر متقاضی امکان افزودن دو حساب بانکی را دارد. در صورت وارد کردن دو حساب بانکی، استعلام هر دو حساب گرفته میشود. نتیجه هر دو استعلام باید صحیح باشد.
• متقاضی باید حتما یکی از دو حساب را به عنوان حساب پیشفرض انتخاب کند. در صورت عدم انتخاب، پیامی مبنی بر انتخاب حساب پیشفرض نمایش داده میشود.
• وارد کردن اطلاعات ستارهدار الزامی است.
• شماره شبا بدون در نظر گرفتن کاراکتر IR تعداد ۲۴ رقم میباشد.
• شماره حساب را بدون درنظر گرفتن خط تیره، فاصله، نقطه و کاراکترهای اضافه وارد کنید.
• اطلاعات حساب از بانک مرکزی استعلام گرفته میشود.
• با هر بار ویرایش اطلاعات توسط متقاضی، مجددا استعلام گرفته میشود و مادامیکه اطلاعات تأیید گردد این کار تکرار میشود.